Zondag 2 en een aantal feiten

Het eerste feit van vandaag was dat Zwanenburg 2 (3e plaats) thuis Hoofddorp (3e van onderen) ontving. Zwanenburg stak zich geheel in het zwart. Geen lelijke shirts maar waarom niet de gewoon het club tenue? Oorzaak de scheidsrechter, die al een kwartier voor tijd met allerlei formaliteiten begon. Hij had een bril met zwart montuur en daarin de glazen van Freek de Jonge. Hij kon dus het verschil tussen beide partijen niet goed zien. Tja wat was dan het verschil? Hoofddorp droeg een licht rood shirt, witte broeken en blauwe kousen. Zwanenburg droeg een overwegend zwart getint shirt met een blauw en een rood vakje. Het geheel werd gecompleteerd door een zwarte broek en zwarte kousen. Ondanks deze en andere ambtelijk riekende voorzorgsmaatregelen floot de leidsman, zoals dat een ambtenaar betaamt, precies op de zomertijd van 11.00 uur voor het beginsignaal. Zwanenburg wilde de zaken meteen voortvarend aanpakken en ging goed uit de startblokken en een kwartier lang werd Hoofddorp in de tang gehouden. Er kwamen ook kansen. Dennis Loogman brak door over links en probeerde de korte hoek te vinden. De goede keeper van Hoofddorp doorzag die poging tijdig. Dennis brak nog eens door, zette nu voor en Tim Reemer kreeg de bal voor het intikken. Zijn favoriete bezigheid maar als je niet meer weet waar de bal is wordt intikken erg lastig. De Zwanenburg storm ging na 15 minuten een beetje liggen en Hoofddorp ging zich roeren, daarbij geholpen door de man met een fluit, een strak maar van onderen toch flink bollend, geel shirt en een zwarte korte broek uit de jaren ’70 waarbij de onderkant van de broekspijp ter hoogte van de lies zat. Langs de lijn werden vergelijkingen met Ignaas van Zwieten en Frans Derks getrokken. Hoe dan ook de fluitist nam met grote regelmaat zijn leeftijdgenoten in bescherming waardoor het tot aan de rust saai werd. Vroeger speelde het tweede na de rust bij thuiswedstrijden altijd naar de kantine toe maar is daar sinds 2018 vanaf gestapt en doet het nu andersom.Na de limonade (tja het was erg warm bij + 12 graden) was het Hoofddorp dat probeerde meteen even het verschil te maken. Zou dat lukken dan zou het tweede een groot probleem hebben gehad. Hoofddorp (allemaal + 30 of meer) was een lepe, geslepen ploeg. Ondanks de hulp van de 12e man gaf Zwanenburg, met de steeds meer overtuigend spelende en coachende sluitpost, niets toe. In de rust waren er al twee wissels bij Zwanenburg toegepast en in de 75e minuut, nadat één van die twee invallers, Carl de Brouwer, een goede kans liet liggen, kwam de derde wissel, Dave Hofman er in. Hoofddorp liet zich steeds meer inzakken en Zwanenburg had moeite het spel te maken ofwel de vesting te slechten. Het leek op een brilstand af te stevenen toen ineens in de 85e minuut Dave Hofman links voor het doel vanaf de zijlijn een voorzet produceerde. Die viel buiten bereik van de keeper op het hoofd van Bas van Leijden. De bal leek over te gaan maar besloot toch om vlak vóór de lat maar even naar beneden te duiken om het gevoel van het doelnet even waar te nemen: 1 – 0. Het was duidelijk. Hoofddorp wilde nog wel maar kon niet meer en in de 91e minuut zag de op rechts lopende Dave Hofman Bas aan de linker kant diep gaan en vrij lopen. Zijn afgemeten pass werd door Bas van Leijden onberispelijk verzilverd: 2 – 0. De overwinning was een feit hoewel iedereen nog even op 7 minuten extra speeltijd werd getrakteerd door de leidsman die zichtbaar blij was dat hij het vandaag voor het zeggen had gehad. Over de overige 6 dagen der week zullen we het maar niet hebben.

Oh ja. Nu nog even een paar feiten. Feit twee is dat het 2e in de tweede periode op de 2e plaats is geëindigd. De eerste plaats was voor huidig koploper Bloemendaal 2 dat de laatste vijf jaar in deze klasse alleen maar tegen degradatie heeft gespeeld. Het kan verkeren. Mocht Bloemendaal kampioen worden dan heeft Zwanenburg 2 de tweede periodetitel. Feit drie was dat vandaag vóór alle wedstrijden begonnen, op de standenborden in de kantine het 1e, het 2e en de Dames 1 allen op de derde plaats stonden. Hoe dan ook, prima!

Feit vier is dat het tweede in 2018, na 6 wedstrijden, nog ongeslagen is. Vijf maal winst en één maal gelijk. Feit vijf en ook de laatste is dat vorig seizoen het 2e twee records brak. Het elftal behaalde toen 35 punten en werd uiteindelijk 5e op de ranglijst. Na de overwinning van vandaag ligt een nieuw record in het verschiet. Met nog 6 wedstrijden te gaan heeft het elftal nu 32 punten en staat (wel vertekend) nu op de 2e plaats. Volgend (paas) weekend vrij en daarna (8 april) de revanche tegen DSOV 2 in Vijfhuizen waarover later meer.