vv Zwanenburg 2

Zondag 2 blijft bij

Na twee weken inhalen, zie daarvoor up –date 1, 2 en 3, werd vandaag een begin gemaakt met  de ontknoping in de 2e klasse B. Daarin had van de top vier Zwanenburg nog een lastige tegenstander t.w. de nummer vier in de stand ADO’20 4 waarvan op “de Vlotter” met 4  – 1 werd verloren. De bespiegeling vooraf was dat indien Zwanenburg 2 zou verliezen of gelijk spelen, Bloemendaal bij winst vandaag, volgende week kampioen zou kunnen worden. Zoals iedereen weet heeft Zwanenburg de beschikking over een wandel voetbal team. De vandaag op het laatste moment opgeroepen scheidsrechter (70 +) kon ik de hele wedstrijd niet één keer betrappen op iets wat ook maar in de buurt van een looppas kwam. Al lachend liep hij zijn rondjes in de middencirkel en nam zijn besluiten van afstand waarmee hij voor geen der partijen voordelig of nadelig floot. Al na 6 minuten kreeg Zwanenburg een goede kans maar vanaf 7 meter voor het doel werd de poging recht in de handen van de keeper geplaatst. Toen was het even 10 minuten ADO’20 dat de overhand had maar ook bij hun gingen veel goede bedoelingen teloor. Dan was het weer even Zwanenburg dat aan mocht dringen echter ook zonder resultaat. ADO’20 stak even over en kreeg een dot van een kans maar zoals te doen gebruikelijk stond keeper Jimmy Bovenlander op het juiste moment op de juiste plaats. Er volgde nog een tweede kans uit de rebound maar die doelpoging was een dusdanige afzwaaier dat het een ingooi voor Zwanenburg opleverde. Aanvoerder Carl de Brouwer verstapte zich en haalde de rust niet. Zijn vervanger werd Daniël Roodenrijs. ADO’20 kreeg in het eerste bedrijf de beste kansen terwijl het meeste  balbezit voor Zwanenburg was. Zo bleef het na 45 minuten, met van beide kanten leuk voetbal en af en toe goede combinaties, tot aan de rust 0 – 0.

De leidsman nam alle tijd voor de onderbreking en na 20 minuten pauze ontwaarde ik de goede man achter een rollator waarmee hij de middencirkel weer kon betreden. Het hulpmiddel werd daarna snel verwijderd en de tweede helft kon beginnen.  Daarop was menig Zondag 2 volger niet gerust, zelfs onze vaste grensrechter Hans Hengeveld maakte zich schuldig aan doemdenken. Er werd door Zwanenburg meteen weer druk gezet op ADO’20 en in de 51e minuut werd dat een verdediger van hun te veel. Hij speelde, zonder om zich heen te kijken, terug op zijn keeper. De bal was te zacht en Dennis Loogman doorzag dit. Die trok even een sprintje om vervolgens met een fraaie stiftbal de keeper het nakijken te geven: 1 – 0. ADO’20 zette daarna aan maar tot echte kansen kwam het niet mede dankzij de teamgeest en goed verdedigende werk van Zwanenburg. De trainers Dennis en Richard hadden vier wissels op de bank en met nog 20 minuten te gaan werden binnen 5 minuten de laatste drie ook ingezet. Ik kreeg even een Hans Hengeveld gevoel. Is dit verstandig? Het leek even van wel. Niels Oostwouder stond nog maar 2 minuten in het veld en wist zich van twee tegenstanders te ontdoen. Alleen de keeper resteerde nog. Met buitenkant rechts passeerde hij de doelwachter wel maar rolde de bal langs de verkeerde kant van de paal. ADO’20 bleef op zoek naar de gelijkmaker en Zwanenburg kreeg drie enorme kansen om het na een counter af te maken maar faalde daarin. Maar in de 88e minuut viel de beslissing toch. Wie anders dan Niels brak over rechts door, drong de 16 binnen en legde af op Tim Reemer die het benutten van dit soort kansen nog niet verleerd is: 2 – 0. De respectabele referee telde nog 4 minuten extra tijd bij. Het deed er niet meer toe. Zwanenburg houdt de druk er op en blijft koploper Bloemendaal 2 in de nek hijgen dat met meer geluk dan voetbal van DSOV 2 (zonder hulp van 1e elftal spelers) nipt met 2 – 3 wist te winnen. Volgende week neemt Bloemendaal 2 het op tegen DSS 2 en speelt het tweede de laatste thuiswedstrijd in deze competitie tegen HBC 2.

Over de schrijver

Arie Keuning

Reageer

Klik hier om te reageren